تاریخ : 1395/11/13 13:34
 
پ پ

 

توسعه صنعت گردشگري از دالان امن برجام مي گذرد

سيد محمد حسيني

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي

بسياري از كارشناسان، گردشگري را كليد طلايي اقتصاد ايران مي دانند؛ علت اين امر را بايد در پتانسيل هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي كشور جستجو كرد زيرا بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی جهان را به خود اختصاص داده كه اين مهم مي تواند سهم بسزايي در جذب گردشگر ايفا كند. اين در حاليست كه طبق آمار همين سازمان، در سال 2006 ميلادي، پنجاه هزار گردشگر خارجي از ايران بازديد كرده اند در حالي كه در سال 2007، پانزده ميليون گردشگر از "شهر" دبي بازديد داشته اند. يك مقايسه ساده، وضعيت نامطلوب گردشگري جهاني در ايران را برجسته تر نشان مي دهد و آن اينكه، دبي تنها يك شهر بدون تاريخچه و فرهنگي شاخص است در حالي كه ايران متشكل از397 شهرستان، 1148 شهر 2500 روستا است كه هر كدام ريشه در تاريخي دارد كه با توجه به اقليم متفاوت مناطق چهارفصل ايران، شاخصه هايي منحصر به فرد و با ارزشي را از خود به نمايش مي گذارد، اما عليرغم تمام اين داشته ها، طبق اعلام WTCC با مقایسه وضعیت گردشگری در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این صنعت به لحاظ کسب درآمد با رقم ۱۲۶۰ میلیارد دلار، ۵ درصد رشد داشته که سهم ایران از آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که اين رقم معادل یک‌هزارم درآمد گردشگری جهان است از اين رو بايد دنبال علل عدم شكوفايي اين پتانسيل ها در ايران بود.

گرچه ريز نقش هاي بسياري باعث اين مسئله شده اما به طور كلان، دو عامل را مي توان در دخيل بودن اين وضعيت مورد بررسي قرار داد. ابتدا بسترها و زيرساخت هاي مورد نياز صنعت توريسم و سپس وضعيت ارتباطات بين المللي.

در خصوص وضعيت زير ساخت ها و بسترها سخنان بسياري گفته شده و بر كسي پوشيده نيست كه اين مهم، ملاك ابتدايي انتخاب مقصد توسط گردشگران است اما پيش از اين بايد ارتباطات بين المللي را ارجح دانست زيرا حتي اگر در نظر گيريم كه جايگاه ايران در بحث زير ساخت ها بسيار نامطلوب است ( كه قطع به يقين اينگونه نيست) بايد در نظر داشت كه بحث امنيت و نمود بيروني وضعيت داخلي كشور و ارتباطات جهاني، مقدم بر تمام ريز نقش ها و كلان نقش هاست. به هر روي بسياري از گردشگران جهاني، به دنبال مناظر طبيعي بكر كه به واسطه صنعتي شدن توريسم، دستخوش تغييرات نشده هستند و از سوي ديگر ميراث تاريخي و فرهنگي مدنظر گردشگران بين المللي است، كه اين مهم در ايران اسلامي به وفور يافت مي شود، پس بايد نمود بيروني وضعيت كشور را بر هر ملاكي مقدم دانست.

گاردين و نيويورك تايمز به عنوان شناخته شده ترين رسانه هاي جهان در خصوص علل ضعف ايران در صنعت توريسم مي آورند كه« بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی  موانع  رشد صنعت گردشگری در ایران است.»

پس ميبايست جايگاه بين المللي كشور را مهمترين عامل در جذب گردشگر عنوان كرد؛ از اين رو بايد " برجام " را كليد طلايي  گشودن فضا دانست زيرا با شكستن فضاي ايران هراسي ( منتج شده از فعاليتي ده ساله) در جهان،دور شدن سايه جنگ ( به واسطه قرار گرفتن نام ايران در ذيل بند 7 سازمان ملل) وخارج شدن كشور از انزواي سياسي و اقتصادي، افقي جديد را براي كشور متصور بود كه تماما حاصل سياست خارجي دولت يازدهم است.

اكنون دنياي پس از برجام براي كشور تغيير كرده و ارائه بسته هاي سرمايه گذاري، معرفي داشته ها و ارائه پتانسيل ها امري است كه ذوق سيري ناپذير سرمايه گذاران بين المللي و به دنباله آن توريست را در پي خواهد داشت.

سفر 141 تور ليدر جهاني از 21 كشور در سال اول عمر برجام، نمود اوليه تغيير بازار گردشگري است كه با ادامه ارتباط گيري جهاني مي تواند بسياري از ضعف هاي اقتصادي كشور را مرتفع و ميل گردشگري منطقه را به سمت ايران تغيير دهد.

نياز كشور به ۲۰۰هتل چهار و پنج ستاره؛ باز شدن فضايي جديد در ارتباطات جهاني را نشان مي دهد كه درصورت تقویت ناوگان هوائی، ارائه برنامه ريزي هاي مدون مطابق با وضعيت موجود و امكان سنجي داشته مي تواند موتور محرك آينده كشور را در دست گيرد، موتوري كه سال ها در گرو نمودارهاي متناوب قيمت نفت قرار داشت.

 

معرفی سازمان ارتباط با ماپیوندها English
          ورود به سایت
         نام کاربری:   
         کلمه عبور: