Portal_background_image

بابك صوفياني-محمد غلامي از ميشيجان تا نوشيجان

فقط احرام مثر را کم داریم(اهرام مصر)...

🖋یادداشت از:بابک صوفیانی- محمد غلامی
از کجا سخن بگوییم، از اینکه بیشتر وقتها زنجیره‌های گردشگری در یکجا قطع میگردد.
چرا کشور ترکیه برای اینکه یک منطقه گردشگری را معرفی کند و ثروت افزایی نماید هزینه‌های آنچنانی صرف نمیکند؟
و جالب عکس العمل‌های ماست!
ما که این چنین جاهایی در ایران خودمان داریم، و بدون اینکه بدانیم داستان چه چیز است... بازی را میبازیم، چون کپی‌بردارهای خوبی نیستیم.
ما حتی خیلی نکات اولیه و ساده را رعایت نمیکنیم، آخ که چقدر بد است که زیبایی های کشورمان را با نام ها و مکانهای، مناطق  دیگر معرفی میکنیم. برای مثال تا هر کجا کوه و رودخانه ای دیدیم، گفتیم، گرند کانیون ایران...
آیا مثلث گردشگری ایران، همچنان می‌خواهد به روند خود ادامه دهد و یا اینکه چند ضلعی سازی به نفع تمامی مجموعه‌های گردشگری میگردد. باید آنقدر از لحاظ فرهنگی و فکری بزرگ گردیم تا به همه فرصت بدهیم و از یکدیگر حمایت کنیم. برج ایفل خود به تنهایی سمبل گردشگری و جذب توریست در کشور فرانسه نشده بلکه چند بعدی و چند ضلعی بودن صنعت گردشگری به آن شاخ و برگ داده‌است و مسئولین صنعت گردشگری این کشور نخواسته‌اند تنها برج ایفل را بزرگ نمایند، چرا که اگر غیر از این بود، چنین سازه‌ای تا به حال ارتفاع بیشتری داشت، اما بزرگ ساختن و تاکید بر مناطق ویژه که دوره و پیک نمادین بودن خود را سپری کرده‌اند نه تنها باعث افزایش درآمد نمیگردد، چه بسا مانع رشد مناطق با پتانسیل دیگر خواهند شد، با نگاهی به کشوری نظیر ترکیه، متوجه میشویم که دائم در حال معرفی مناطق جدید میباشند که تمامی نکات حفظ گردشگر و جذب گردشگر در آن وجود دارد ولو اینکه فقط استانداردها در آن رعایت شده باشد.
ارگ میشیجان
از معماری‌های سنتی ایران متعلق به دوره قاجار واقع شده در شهرستان خمین، منطقه ایی نیمه معتدل با فضایی و وسعتی دلپذیر و جوی‌های آب و درختان منظم و زیبا مکانی برای خوشگذرانی و قشلاق حاکمان قاجار، بنایی با مساحت حدود ۱ هکتار،  که تمام مقدرات و ملزومات حشر و نشر و زندگی اعیانی، اشرافی، تفرجگاهی اربابی را درخود یکجا فراهم نموده است. ارگ میشیجان با اتاق‌ها و فضاهای حراستی و اداری و افراد گمارده مورد نیاز آن‌ زمان نظیر، دربان،  اتاق انتظار، اتاق کتابت،  مطبخ،  اتاق مالیه و حسابرسی، اتاق میهمان،  درشکه خانه، اتاق عدلیه بدون قاضی و عدالت،  برای صدور انواع حکم های یکطرفه و ظالمانه، سیلو و محل نگهداری آذوقه،  محبس و سیاهچال،  برای زندانی مخالفین نظر و رأی خان و در نهایت خزانه‌ایی برای دریافت باج و خراج و هدایای بزرگان و روستائیان حدود ۱۵۰ پارچه روستا و آبادی منطقه مذکور.
اما از آنجاکه بنیاد هیچ منزلتی خصوصا حاکمین جائر و ستم پیشه جاودانه نمی ماند عمر این بنا و صاحبش نیز رو به افول  رو زوال عمر گذاشت حیدر قلی خان بعد از سالیان حکمرانی و تصاحب اموال مردم بواسطه زور و ستم در کام مرگ فرو نشست و تمام اندوخته‌هایش توسط آخرین بازمانده فرزند ذکورش در راه قمار و عیش نوش به تباهی و زوال نشست و آنچنان روزگار بر وی مستولی گشت که برای امرار معاش و گذران زندگی محتاج و درمانده مردمانی شده بود که اموالشان توسط پدرش به یغما رفته بود و در این هنگام بعضی از  مردمان با گذشت گاها از روی مهربانی و گاها از روی ترحم مبالغ و یا آذوقه‌ایی را به اهالی آن خانه مالی میدادند و بدین سان تمام دوران فرمانفرمایی  و عزت استبدادی و شکوه و جلال دویست ساله طی مدتی بسیار کوتاه افول نمود و بعد از مرگ ناخوشایند آخرین بازمانده، ارگ به خوابی عمیق رفته و رو به ویرانی نهاد و جولانگاه افرادی گردید که به دنبال حقوق از دست رفته و اموال بتاراج رفته شان در زیر خاک و دیوارهای آن ارگ را جستجو  میکردند. در نهایت، بنای مذکور در سال ۱۳۸۹ در ردیف ثبت آثار میراث فرهنگی قرار گرفته و با همت برادران پناهی به مدت ۳ سال (۹۴_۹۷)مرمت و مورد بهره برداری و بازدید علاقمندان قرار گرفته است.
سنگ نگاره (تاریخ مصور)
سنگ نگاره ها بزرگترین ذخیره فرهنگی و اجتماعی تمدن جهان است. سنگ نگاره های تیمره (خمین) تاریخ کهن ایران زمین را به رخ می‌کشد و از اصالت این خاک میگوید .اما چه تلخ است وقتی  قدر داشته هایمان را ندانیم و برایمان تکراری شود .فقط کافیست کمی تحقیق کنیم که چگونه دو همسایه کشور ما قرقیزستان و آذربایجان با داشتن تنها هزار سنگ نگاره با قدمتی کمتر از سنگ نگاره های ایران سالیانه بیش از صد هزار گردشگر را به کشور خود میکشند و درآمد های میلیاردی کسب میکنند.
اما به ایران و ناب ترین سنگ‌نگاره هایش بپردازیم
ایران دارای بیش از پنجاه هزار سنگ نگاره شناسایی شده است که یکی از کامل ترین و قدیمی ترین آن در محور سنگ نگاره های تیمره خمین است. این مجموعه شامل ۲۱۰۰۰ سنگ نگاره است که قدمت آنها از چند هزار سال تا ۴۰هزار سال تخمین زده شده است.در این مجموعه منحصر به فرد میتوان بزرگترین بز کشیده شده ایران را دید. بزگترین تابلو سنگی  با وسعت ۴۰ متر مربع و با ۱۵۰نقش را دید.  به جرات میتوان گفت اولین انیمیشن های دنیا را در تیمره میتوان دید (صحنه ای که چند تصاویر پیاپی روی یک بوم حرکت بز کوهی را نشان می دهد) تصویری از انسان بالدار که میتواند نماد ملاقات با فرازمینی ها باشد .اصالت رقص های محلی ایرانیان را در تصاویرش میتوان دید و جالب اینکه اتفاقات نجوم را در تصویر سنگ نگاره ها میتوان جستجو کرد. و....
حال با این همه که گفته شد جای تامل است که چرا با داشتن همچین مجموعه غنی باز هم در گردشگری تاریخی ضعف داریم.
نوشیجان
در فصل های مختلف و از اواخر سال ۹۷ از ارگ نوشیجان  بازدید داشتم و متاسفانه همیشه آنجا را بدون توریست دیده ام، زمانی که در فرانسه تحصیل میکردم از یکی از دوستان فرانسوی خود پرسیدم آیا دوست داری به ایران سفر کنی؟
جواب جالبی به من داد و گفت ایران جذابیتی به نسبت دیگر کشورهای تاریخی برای جوانان ندارد، اندکی فکر کردم و در ابتدا ناراحت شدم، اما حقیقت امر همین است، دیگر نمیتوان با یک سازه قدیمی و ساخت کلیپ های آنچنانی گردشگر را جذب نمایی، دنیا تغییر کرده و خواسته‌های مشتریان نیز تغییر کرده است.

 

 


دسته بندی

مسئول روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    دسترسی سریع

    مطالب ویژه


    اینفوگرافیک


    اقامتگاه های بوم گردی استان

    آخرین اخبار دفاتر همیاری




    آمار سایت

    • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

      بازدیدهای امروز:1656


      بازدیدهای روز گذشته:7671


      بازدیدهای دو روز گذشته:5241


      تعداد کل اخبار:2786


      آخرین بروزرسانی:1399/08/26 12:02


    پیوندها