Portal_background_image

مديركل ميراث فرهنگي استان مركزي: اولين تقويم گردشگري جامع استان در حال تدوين است

ایزدی: آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره ها و روزهای خاص در این تقویم گنجانده شده است

« برای نخستین بار تقویم گردشگری جامع استان مرکزی مشتمل بر روزهای معین شده آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره ها و روزهای خاص با هدف معرفی ایام و همچنین برگزاری مراسم برای تعدادی از آن ها در حال تدوین است.»

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی مدیرکل امروز دوشنبه 1 بهمن ماه 97 با اعلام این خبر گفت: « در صنعت به روز گردشگری دنیا، برند سازی در کنار تبلیغات دوبال توسعه گردشگری هستند که متاسفانه در هیچ کدام از این دو موضوع ورود موفقی نداشته ایم. این در حالی است که شاهد هستیم کشورهایی دارای جاذبه های اندک، تاریخ کوتاه و تمدن کم اثر در طول تاریخ توانسته اند با این دو بال، آسمان اقتصاد گردشگری را بپیمایند و در حقیقت کشورهای دیگر را در سایه بلند پروازی های خود قرار دهند.»
علیرضا ایزدی افزود: « در ایران نیز استان هایی که توانسته اند نقاط طلایی برند گردشگری را به خود اختصاص دهند بیشترین بهره را از گردشگران خارجی و به خصوص داخلی برده اند اما متاسفانه در این مورد ناموفق بوده ایم و در مسیری تکراری و غیرخلاقانه حرکت کرده ایم.»

او در ادامه گفت: « حرکت در مسیر توسعه گردشگری، پیش درآمدهایی را می طلبد که قسمتی از آنها مانند تاریخ، جاذبه های کم نظیر و فرهنگ غنی در استان موجود است. گام دوم ارائه زیرساخت هاست که در این مقوله گرچه کمبودهای آزار دهنده ای وجود دارد اما به هر صورت تا حدود قابل قبولی تامین کننده نیازهای آغار راه هستند. اما در دو مقوله اساسی برند سازی و تبلیغات نه تنها موفق نبوده ایم بلکه خرابی هایی را نیز به بار آورده ایم.»

ایزدی در ادامه با اشاره به ضد تبلیغ در حوزه مفاخر و مشاهیر استان گفت: « سال ها شعار دادیم که این استان زادگاه و خاستگاه مفاخر ایران زمین است اما برای این مهم نه تنها برنامه هدف دار ارائه ندادیم بلکه با تکرار این شعار، گردشگرانی را به استان جذب کردیم که در سفره میزبان " هیچ" ندیدند. اکنون در دوره ای قرار نداریم که قاشق خالی در دهان گردشگران بگذاریم و متوقع باشیم به توسعه گردشگری رسیم. باید برای هر تبلیغ، شعار و یا ایده ای، یک برنامه هدفمند داشته باشیم و طبق مسیر مشخص شده حرکت کنیم. اصرار بی برنامه بر موضوع مفاخر متاسفانه در حال تبدیل شدن به یک ضد تبلیغ است چراکه صرف این موضوع که فلان شهر و یا روستا زادگاه یک فخر تاریخ ایران است، برای یک هدف گردشگری مکفی نیست بلکه میبایست خوراک فکری مناسبت و داده های اغنایی را به گردشگران ارائه دهیم تا در نهایت از حضور در آن جامعه احساس رضایت کند.»

مدیرکل افزود: « تدوین تقویم گردشگری استان یکی از اقدامات کوچک اما مهم در حوزه برند سازی است و در حقیقت به یک برنامه تبدیل می شود که در صورت شاکله استوار، می تواند به یک برنامه استانی برای تمام دستگاه های بدل شود.»

او در پایان گفت: « این اقدام که برای نخستین بار با چنین کیفیتی در حال تهیه است در هر ماه، روزهایی را مشخص می کند که میبایست در آن روزها برنامه هایی را ارائه داد تا بتوان گام در راه برند سازی گذاشت. در حال حاضر 50 روز در این تقویم مشخص شده که امکان کم و یا بیشتر شدن را دارد. این روزها مشتمل بر  آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره ها و روزهای خاص با هدف معرفی ایام و همچنین برگزاری مراسم برای تعدادی از آن این ایام است.»


دسته بندی

کارشناس روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    دسترسی سریع

    مطالب ویژه


    اینفوگرافیک


    اقامتگاه های بوم گردی استان

    آخرین اخبار دفاتر همیاری




    آمار سایت

    • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

      بازدیدهای امروز:753


      بازدیدهای روز گذشته:4137


      بازدیدهای دو روز گذشته:2496


      تعداد کل اخبار:2234


      آخرین بروزرسانی:1397/11/30 11:17


    پیوندها