Portal_background_image

علي دهباشي در گفتگو با خبرنگاران در شهر اراك عنوان كرد: ادبيات امروز به وسعت يك اقيانوس و به عمق يك بند انگشت است

« نشست خبری علی دهباشی سر دبیر مجله فرهنگی، هنری بخارا و دکتر بهرام پروین گنابادی پیش از برگزاری بزرگداشت امیرکبیردر شهر اراک برگزار شد.»

به گزارش روابط عمومی اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی روز گذشته 18 شهریور ماه 97، استاد علي دهباشي در نشست مطبوعاتي با اصحاب رسانه در اراك به مناسبت شب بخارا در خصوص گسست فرهنگي ايجاد شده در جامعه گفت:« اين گسست و گسل عميق نيست و با اين وسعت رسانه ها مرزها برداشته شده به طوريکه امروز آنچه در پاريس اتفاق مي افتد در هر نقطه اي از جهان امكان اطلاع از آن وجود دارد، اما فضا و فعاليت هاي فرهنگي كم است و كم كاري در جامعه ديده مي شود.»

وي بيان كرد: «حضور امروز من در اراك همزمان با يك جلسه سخنراني در كپنهاگ بود اما در صورتي كه همواره بودن در سرزمينم برايم ارجحيت داشته  و براي كم كاري استان ها بايد كار بيشتري انجام داد. هفته گذشته در تبريز حضور داشتم و اين حضورها بايد به واسطه دعوت از استان ها انجام شود.»

دهباشي در خصوص فضاي شكل گرفته و اثرگذاري سلبريتي ها در جامعه گفت: «در همه جاي دنيا اين فضاي اثرگذاري وجود دارد و سلبريتي ها به دليل تبليغ عوامانه طيف بيشتري را همراه خود دارند، اما نكته اينجاست كه اگر تلويزيون فرانسه براي سلبريتي ها وقت مي گذارد براي فرهنگ نيز زمان اختصاص مي دهد، اما اين موضوع در كشور ما اين چنين نيست و به دليل اينكه گاهي نويسنده با در اختيار داشتن وقت و فرصت آزردگي هاي خود را بيان مي كند عرصه به دست سلبريتي ها افتاده است كه اين شرايط بسيار بد است.»

وي اظهار كرد: «در گذشته اگر مجله جوانان به چاپ مي رسيد در كنار آن مجله رودكي، يغما، انديشه هنر و ... نيز فعاليت داشتند، اما ظاهرا در اين دوران مديران فرهنگي جامعه برايشان راحت تر است كه با اين قشر و سلبريتي ها كار كنند تا فعالان فرهنگي.»

دهباشي با بيان اينكه همواره زرد نويسي وجود داشته و مخاطب خود را دارد، افزود: «در كنار اين شرايط بايد ادبيات جدي نيز مورد توجه قرار گيرد و جلسات ادبيات جدي برگزار شود و در اين راستا فعالان رسانه اي و خبرگزاري ها مي توانند نقش تعيين كننده ای داشته باشند.»

وي در خصوص وضعيت شعر امروز عنوان كرد: «متاسفانه در شرايط خيلي بدي قرار داریم، وسعت شعر ما به اندازه اقيانوس و عمق آن به اندازه يك بند انگشت است، اين روزها چاپ راحت شده  و با ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان مي توان صاحب كتاب شد، سال ١٣٤٦ نادر نادر پور آماري گرفت كه براساس آن ٢٠ هزار شاعر شناخته شد كه امروز شايد به ١٠٠ هزار نفر رسيده باشد، اما تيراژ بالايي را شاهد نيستيم چراكه شاعران جوان ما با سرچشمه شعرفارسي ارتباط ندارند و اين ارتباط قطع شده و شعر خود را با چند كلمه بيان مي كنند، مكنونات ذهني و تاثرات را با كلماتي محدود بيان مي كنند.»

وي تصريح كرد: «با ٢٠٠ كلمه نمي توان شعري ماندگار داشت. گنجينه كلمات و واژگان شاعران كم است در حالي كه از سعدي نمي توان شاعري مدرن تر يافت، ارتباط شاعران با سرچشمه شعر فارسي قطع شده، با واژگان محدود از عشق، جدايي، درد عاطفي شعر مي گويند و در واقع در همان لحظه نوشتن مرگ آن فرا مي رسد بدون توجه به سرچشمه زبان فارسي و ٥ شاعر بزرگ كشور نمي توان شعري ماندگار خلق كرد.»

 

دهباشي رمز ماندگاري سعدي و حافظ را عبور از دهه و سده ها دانست.

 

وي در خصوص توجه به ادبيات فولكور و لهجه ها بيان كرد: «در دنيايي كه هجوم زبان انگليسي و فرانسه را شاهديم پرداختن به ادبيات محلي و لهجه ها براي ماندگاري فرهنگ عامه مهم است و سنگرهاي هويت ملي مارا حفظ و تاريخ اجتماعي مردم ايران را بازگو مي كند.»

دهباشي عنوان كرد: «امروز دانمارك ٦ ميليون جمعيت دارد و تنها يك روزنامه آن هم يك ميليون تيراژ دارد، اما تمام روزنامه هاي كشور به يك ميليون تيراژ نميرسند و تا زماني كه با حضور در يك كار مدني، روزنامه نخريم و موظف به خريد كتاب نشويم وضع ما همين خواهد بود. گرفتاري ما اين است كه سرزمين ما سرزمين آدمهاي شفاهي است.»

وي با بيان اينكه امروز نقدي وجود ندارد،  افزود: «افراد با گشتي در تلگرام تمامي نياز خود را رفع مي كنند و حتي مجلات نيز دست به كپي زده اند. خبرنگار پاي تلفن مي نشيند و خبر تهيه مي كند و هيچ گاه نمي بينيد كه فرصتي را براي متقاعد سازي بزرگان برای مصاحبه اختصاص دهد و تا زماني كه اين چنين فكر شود قطعا نمي توان كار جدي كرد و مجله جدي به چاپ رساند.»

دهباشي تصريح كرد: «بايد خود و اهالي فرهنگ و ادب كار كنند و ما به سراغ بزرگان رويم، اما متاسفانه تنبلي، شهرت طلبي و عدم كنش اجتماعي باعث شده  كه این اتفاق نيفتد، حاكميت و دولت ها هيچ گاه كاري نمي كنند و بايد براي انجام كاري بزرگ در اين سرزمين از خيلي چيزها گذشت و كاري بدون چشم داشت را به انجام رساند تا چيزي ساخته شود.»

وي درخصوص وضعيت موسيقي كشور نيز بيان كرد: «هيچگاه نگران نباشيد كه يك استاديوم بزرگ براي موسيقي راك پر مي شود، اما تالار رودكي خالي مي ماند، عيبي ندارد همه سليقه ها بايد باشند اما زماني شرايط به درستي پيش ميرود كه امكانات براي طرف مقابل و موسيقي سنتي نيز فراهم باشد، موسيقي و ادبيات راه خود را پيدا مي كند و براي اثرگذاري بايد مشاركت داشت.»

دهباشي با تاكيد بر اينكه اگر خبرنگاري  مقاله درجه يك بنويسيد  بايد زبان انگليسي بداند.

وی در خصوص برگزاري شب بخارا بيان كرد: «شب بخارا با بودجه و منابع دولتي شكل نگرفته بلكه خواستيم كاري را به انجام رسانيم و ايده اي است تا بتوانيم با مخاطبان بخارا ارتباط گيريم و شخصيت هايي كه كمتر شناخته شده اند را بشناسانيم.»

وي در خصوص كار نكردن مجله در حوزه برخي شعرا مانند شاملو بيان كرد: « نه تنها از شاملو بلكه از فروغ و شهريار هم هنوز كار نكرده ايم، بخارا هنوز تمام نشده است و من هنوز زنده ام، اما موضوع اين است كه اگر شماره ضعيفي چاپ شود نمي توانيم از آن دفاع كنيم بلكه بايد شماره بي نقص به چاپ برسد.»

در اين نشست بهرام پروين گنابادي ادب پژوه و محقق نیز با اشاره به اينكه ما ناچاريم به سمت رمان برويم، گفت: «رمان ژانر ادبي امروز دنياست و هركس از دريچه اي خاص به دنيا نگاه مي كند.»

اين نويسنده بيان كرد: «سرزمين ما سرزمين شعر بوده و به واسطه نزديكي داستان كوتاه به شعر به سمت داستان كوتاه حركت كرده و سپس وارد دنياي رمان شده است.»

وي آينده رمان در كشور را به واسطه حضور رمان نويسان خوش فكر و مستعد درخشان دانست و گفت: «آينده ژانرهاي ادبي به سمت رمان مي رود، داستان كوتاه غني تر مي شود، اما از طرفي سواد منتقدان ادبي ما بايد زياد شود.»

پروين گنابادي با بيان اينكه هرگاه فضای دستوری وارد امور براي هدايت شد فضا خراب شد، گفت: « امروز دانشجويان مجبورند براي امتياز داشتن، مقاله هاي علمي و پژوهشي در مجلات چاپ كنند، نازلترین كار دنيا نوشتن مقاله براي مجلات علمي و پژوهشي است كه حتي يك نمونه از اين مقالات در بخارا چاپ نمي شود.»

وي با اشاره به اينكه نظريه پردازي يك شبه شكل نمي گيرد، افزود: « باور و سنت هاي ما اين چنين بوده  كه به واسطه قدرت ادبيات تغييرات را نميپذيريم و حتي ادبيات كشور آخرين سنگر بود كه نظريات و تغييرات را پذيرفت. شعر نيز آخرين ژانر ادبي بود که تغيير یافت.»

پروين گنابادي بيان كرد:« تا جامعه سير تاريخي را طي نكند به نظريه پردازي نمي رسد و بايد اين روند طي شوند.»


دسته بندی

کارشناس روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    دسترسی سریع

    مطالب ویژه


    اینفوگرافیک


    اقامتگاه های بوم گردی استان

    آخرین اخبار دفاتر همیاری




    آمار سایت

    • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

      بازدیدهای امروز:3141


      بازدیدهای روز گذشته:3246


      بازدیدهای دو روز گذشته:7359


      تعداد کل اخبار:2166


      آخرین بروزرسانی:1397/08/29 12:49


    پیوندها