Portal_background_image

قاسم كاظمي فوق ليسانس پژوهش هنر، معاون صنايع‌دستي استان مركزي قالي ، نقشي از پود جان برتار زندگي

.

استان مرکزی در گذشته یکی از مهم ترین قطب های تولید کننده فرش ایران با نام سلطان آباد بوده است، صنعت قالی بافی از قدیم الایام در فراهان ، سربند، خمین و ساوه دارای سابقه ای طولانی می باشد، بته مالمیرسربند و قالی های دولاخور مشک آباد و ساروق در بین کارشناسان و خبرگان فرش دارای شهرت جهانی بوده است. تا اواخر دورا ن صفویه فرش استان مرکزی فقط مصرف داخلی داشته ولی در دوران قاجاریه این صنعت پیشرفت کرده به صورتی که توسط صادرکنندگان تبریزی به اروپا صادر گردیده و مورد توجه اروپاییان قرا گرفت و از لحاظ صادرات رقیب کرمان گردید. با شهرتی که فرش استان مرکزی با نام تجاری ساروق در بین کشورهای اروپایی پیدا نمود برخی از شرکت های اروپایی از جمله شرکت سوییسی الاصل زیگلر و شرکاء یک شعبه جهت خرید و صادرات فرش استان در اراک احداث نمودند. در همین راستا کارگاه هایی جهت رنگرزی و بافت در سطح وسیعی دایر نموده، به طوری که در مدت کوتاهی حدود 3000 دار قالی بافی در اراک و روستاهای اطراف برپا گردید. در آن زمان جهت بافت قالی نقشه ها به صوت شطرنجی نبوده، بلکه تولید کنندگان طرح های مورد نظر را در انداره های کوچک90*160 اجرا نموده و به عنوان واگیره قالی به جای نقشه شطرنجی در اختیار بافندگان قرار می دادند. با رواج صادرات فرش اراک به تبعیت شرک سوییسی شرکت های خارجی دیگری در اراک دایر گردید و به امر تولید و صادرات فرش پرداختند، تجارت قالی در اراک به سرعت ترقی نمود و با پیشرفت روز به زور این صنعت، فرش اراک با طرح های محلی و اصیل سرآمد شهرهای دیگر ایران گردید و این روند تولید همچنان ادامه داشت تا این که تولیدات از لحاظ طرح یکنواخت شده و باعث کاهش صادرات گردید. اواسط قرن بیستم نماینده کمپانی تاوسهند که خود دارای طراحانی بود طرح هایی را که برگرفته از طرح های کوپلن بود جایگزین طرح های اصیل منطقه نمود که مورد استقبال کشورهای امریکا و اروپا گردید. این طرح ها که هیچ گونه رابطه ای با فرهنگ و سنت ملی ایران نداشت متاسفانه هنوز هم در بافت قالی های این استان رواج دارد تا این که در سال 1314 شمسی به دستور دولت وقت کلیه شرکت های خارجی تعطیل و وظایف آن ها به شرکت جدیدی به نام شرکت سهامی فرش ایران واگذار گردید.

فرش های استان مرکزی بر حسب نوع منطقه از لحاظ طرح و رنگ متفاوت بوده و به شرح زیر تقسیم بندی می شود:

منطقه خمین (لیلیان و ریحان، منطقه مشک آباد، منطقه مشهد میقان، منطقه میلاجرد، منطقه تفرش، منطقه روبار و سربند فراهان، منطقه کزار و مهاجران، منطقه جاپلق، منطقه سربند و مالمیر، منطقه سنجان، منطقه ساروق)

 منطقه ساروق: فرش های ساروق به علت داشتن قدمت بیشتر و خصوصیاتی چون بافت محکم و نسبتا ظریف با حداکثر 50 ریشه در یک گره 6.5 سانتی متری و رنگ های پخته با مایه های مسی، بلوطی، قرمز، بژ و آبی دارای اهمیت بسیار می باشد. در جوار منطقه ساروق مناطقی چون جیریا، یساول، بهادرستان از مناطقی بودند که در شهره شدن قالی ساروق نقش بسزایی را ایفا نمودند، با توجه به اسناد موجود در شرکت فرش، کمپانی های خارجی از قالی ساروق تمجید بسیار نمودند که شهرت آن در اروپا و آمریکا(نیویورک) زبانزد خاص و عام می باشد. نقوش لچک ترنج، افشان و شکسته مستوفی در بیم(زمینه) لاکی، دوغی و پس دوغی و سرمه ای از مهم ترین نقش ها و رنگ های این قالی به شمار می رود.


دسته بندی

مسئول روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    دسترسی سریع

    مطالب ویژه


    اینفوگرافیک


    اقامتگاه های بوم گردی استان

    آخرین اخبار دفاتر همیاری




    آمار سایت

    • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

      بازدیدهای امروز:81


      بازدیدهای روز گذشته:9813


      بازدیدهای دو روز گذشته:7758


      تعداد کل اخبار:2641


      آخرین بروزرسانی:1399/03/01 08:42


    پیوندها