Portal_background_image

گزارش تصويري مسجد جامع ساوه روايتي هزارساله از هنر و معماري

از آن جایی که شهر ساوه بر سر راه های مهم و باستانی قرار داشته و پایتخت ها و مناطق مهم را به یکدیگر وصل می نموده و زمانی نیز بخشی ازجاده مهم ابریشم به حساب می آمده است از اهمیت بسزایی برخورداربوده است . وجودکاروانسراها و پل های متعدد در این شهرستان نشان از نقش عظیم اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی این شهر در زمانهای مختلف بوده است. بدین جهت سیاحان و مستشرقین بسیاری از جمله مارکوپولو از این منطقه دیدن کرده اند

از آن جایی که شهر ساوه بر سر راه های مهم و باستانی قرار داشته و پایتخت ها و مناطق مهم را به یکدیگر وصل می نموده و زمانی نیز بخشی ازجاده مهم ابریشم به حساب می آمده است از اهمیت بسزایی برخورداربوده است . وجودکاروانسراها و پل های متعدد در این شهرستان نشان از نقش عظیم اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی این شهر در زمانهای مختلف بوده است. بدین جهت سیاحان و مستشرقین بسیاری از جمله مارکوپولو از این منطقه دیدن کرده اند و در نوشته های خود به آن اشاره کرده اند .از میان آثاری که نشان از عمق هنر و فضای معماری و  فرهنگی هر زمانی است  مساجد آن  دوره را می توان نام برد. مسجد در دوره اسلامی مرکز و محور اصلی هر منطقه بوده است. و صاحبان هنر سعی می کردند که تمام هنر و خلاقیت خود را در بنای آن به کار ببرند . از این جهت توجه به معماری و هنر مساجد می تواند به فهم بسیاری ازمسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی درازمنه های مختلف بپردازد. 
مسجد جامع در جنوب شهر ساوه و در خیابان سلمان ساوجی قرار دارد . بنای این مسجد را باید بخشی از یک مجموعه معماری شامل بناهای مذهبی، فرهنگی ، اقتصادی به شمار آورد که بی تردید آثار ویرانه های سایر بخش ها را در کنار و اطراف آن جستجو کرد. بنایی با این شکوه و عظمت قطعاً نمی توانسته بدون ارتباط و پیوستگی با بناهای همجوار خود چون آب انبار، حمام ، و کاروانسرا و راسته بازار باشد. 
در رابطه باقدمت و سابقه تاریخی این مجموعه به طور روشن و یقین نمی توان اظهار نظر کرد.بنا بر آنچه مهندس محمد مهریار در مقاله سیر تحول معماری در مسجد جامع ساوه می آورد « معرفی هویت و قدمت بنای مسجد جامع موکول به کاوش های باستان شناسی در باغ شمالی مسجد و تکمیل اطلاعات از طرح معماری کامل آن است. » بنای این مسجد با توجه به مصالح و سبک شناسی دارای چند دوره ساخت بوده که در دوران مختلف به ویژه سلجوقی ، ایلخانی و صفویه به بنای اولیه اضافه شده است. مسجد اولیه از نوع شبستانی بوده که در اطراف ، حیاطی مستطیلی داشته و با توجه به خشت های بزرگ که در گنبد خانه و سمت غربی مسجد به کار رفته به نظر می رسد مربوط به اوایل دوره اسلامی بوده و سپس بر روی آن در دوره سلجوقی مسجدی آجری ساخته شده است. بنای فعلی از صحن  مرکزی که در اطراف آن دو ایوان گنبد خانه و شبستان های ضلع شرقی و شمالی قرار دارند تشکیل شده و در آنها از آجر خشت و ملات گچ و گل به عنوان مصالح استفاده شده است. درون
گنبد خانه یک محراب گچبری شده وجود دارد که با نقش گره های هندسی و کتیبه های تزیین شده و آیات قرآنی در دو ردیف محراب را در بر گرفته اند دور تا دور گنبد خانه ازاره ای قرار دارد که با کاشی شش ضلعی به رنگ فیروزه ای در درون قاب هایی به رنگ سیاه اجرا شده است . همچنین تعدادی محراب گچبری شده رنگی و ساده بر روی ستون ها وجود دارد که در دوره های ایلخانی و صفوی به آن افزوده شده است. در کتیبه های ایوان جنوبی و گنبد خانه معماران بنا،  استاد میر احمد بن میر حاج بنای قمی، استاد جمال بن جمال الدین قمی و استاد عبدا.. کاشی کار معرفی شده اند. مسجد جامع ساوه را از نظر معماری و هنر به کار رفته در آن می توان با مساجد قدیمی موجود در شهریزد و  شوش مقایسه کرد

 

گالری تصاویر



کارشناس روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    دسترسی سریع

    مطالب ویژه


    اینفوگرافیک


    اقامتگاه های بوم گردی استان

    آخرین اخبار دفاتر همیاری




    آمار سایت

    • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

      بازدیدهای امروز:1248


      بازدیدهای روز گذشته:1848


      بازدیدهای دو روز گذشته:3375


      تعداد کل اخبار:2128


      آخرین بروزرسانی:1397/06/26 12:12


    پیوندها