Portal_background_image

يك بار سكوت براي سالي يك بار سقوط

مديركل ميراث فرهنگي استان مركزي به بهانه ورود اولین ایرباس به ایران پس از چهار دهه، در یادداشتی به تاثیرگذاری ارتقای امنیت سفرهای هوایی در توسعه صنعت گردشگری پرداخته است.

طبق آمار سازمان هواپيمايي كشور، حدودا سالانه با يك مورد سقوط و يا سوانح هوايي در ايرلاين هاي ايران مواجه هستيم؛ سقوط هايي كه آمار دو هزار نفري تلفات در 35 سال گذشته را ثبت كرده است. گرچه شايد اين آمار نسبت به سوانح رانندگي كمتر باشد اما امري كه در عرصه بين المللي و به خصوص گردشگري بيش از ديگر سيستم هاي حمل و نقل مدنظر است، خطوط هوايي است كه بيشترين جابجايي ها با مقاصد گردشگري را به خود اختصاص مي دهد.

در برنامه ششم توسعه، افق جذب 20 ميليون گردشگر در پايان برنامه ديده شده است. اين عدد گرچه با توجه به داشته و پتانسيل هاي گردشگري ايران اسلامي عدد بزرگي نيست اما با توجه به زيرساخت ها و بودجه هاي در نظر گرفته شده، مديران را با مشكلاتي روبرو مي كند كه يكي از مهمترين آنها نبود اعتماد عمومي به سيستم هواپيمايي كشور به دليل فرسوده و گاها خارج از رده بودن هواپيماهاست زيرا اين حجم توريست را ميبايست به گردشگران خارجي اختصاص داد كه با همين خطوط به ايران سفر مي كنند. اين  يك پارادوكس را آشكار مي كند كه از يك سو خواهان افزايش جذب گردشگران بين المللي هستيم اما از سوي ديگر نوسازي ناوگان هوايي كه اولين نمود امنيت جذب گردشگر است را فراموش كرده ايم. البته اين فراموشي مختص به منتقداني است كه با چاشني تخريب، اقدام دولت تدبير و اميد در نوسازي اين ناوگان را به باد انتقادات سوال برانگيز خود گرفته اند.

اين در حالي است كه پیش‌بینی شده در سال 2030، یک میلیارد و 800 میلیون نفر در دنیا برای سفر و گردشگری جابه‌جا شوند. این رقم در سال 2013، یک میلیارد و 87 میلیون نفر بوده و سهم دنیا از گردشگری در GDP (تولید ناخالص داخلی)، به صورت مستقیم و غیرمستقیم 9 درصد اعلام شده ؛ در حالی که سهم گردشگری ایران در GDP کشور، 2/2 بوده که بسیار پایین است.

 

در بندهای 12 و 19 سیاست هاي کلی برنامه عملیاتی گردشگری در برنامه ششم توسعه بر این امر تاکید شده که«توسعه گردشگری، دیپلماسی فرهنگی ایجاد کرده و موجب توسعه پیوندهای راهبردی می‌شود، همچنین تامین امنیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و معرفی هویت ما را در خود دارد». از سوي ديگر در این برنامه، در بندهای 1، 2، 3، 5، 6، 8 و 21 به‌طور غیرمستقیم و در بند 50 و 51 به‌طور مستقیم به توسعه صنعت ایرانگردی و صنایع دستی اشاره شده است. 

زماني كه نام ايران در كنار كشورهايي مانند افغانستان، سودان، گينه و سومالي در رديف كشورهايي با سوانح هوايي بالا ثبت مي شود،چگونه مي توان برنامه ريزي ها در خصوص جذب گردشگر را اجرايي و درآمدهاي لازم را كسب كرد؟ آيا غير از اين است كه انتقادات صورت گرفته بر عليه دولت، نه تنها از وجاهت توسعه اي و منطقي به دور است بلكه از لحاظ بودجه اي و حفظ كرامت شهروندي نيز خالي است؟

ورود اولين هواپيما جديد الساخت پس از نزديك به چهار دهه، نه تنها حاكي از پيروزي سياسي دولت در عرصه شكست تحريم هاست، بلكه پا نهادن در راهي است كه اقتصاد كشور را تحت الشعاع قرار داده و آن جذب سرمايه از طريق گردشگري است كه موكدا در سياست هاي دولت يازدهم تكرار شده است. 


دسته بندی

کارشناس روابط عمومی


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    دسترسی سریع

    مطالب ویژه


    اینفوگرافیک


    اقامتگاه های بوم گردی استان

    آخرین اخبار دفاتر همیاری




    آمار سایت

    • اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

      بازدیدهای امروز:1056


      بازدیدهای روز گذشته:4986


      بازدیدهای دو روز گذشته:5472


      تعداد کل اخبار:2163


      آخرین بروزرسانی:1397/08/26 10:36


    پیوندها